Nexa Bridge

När du registrerar dig i Nexa Bridge måste vi spara lite information för att kunna associera just dig med din Bridge. Vi försöker alltid spara så lite information som möjligt. Saker vi sparar är din e-postadress, ett krypterat lösenord, senaste IP-adressen samt vilka Bridgar du har kopplat till ditt konto. Vi delar aldrig denna informationen med någon extern part och vi använder den endast för att kunna tillhandahålla ett inloggningssystem för Nexa Bridge.

All annan information som rör dina enheter, automationer, schemaläggningar, m.m. ligger på din Bridge.

Uppladdning av bilder

När du använder några av våra appar har du möjlighet att ladda upp bilder till dina egna rum, detta är inte något som krävs utan helt valfritt. När du laddar upp en bild döper vi den efter nuvarande tid samt en genererad textsträng, detta är den enda informationen som vi sparar. Vi kan inte associera en bild till en speciell användare, ingen extern part kan se bilderna eller liknande.

Ovanstående är också en anledning till att om du byter Bridge måste du ladda upp bilder igen eftersom vi inte kan få tag i din gamla bilder.

Push-notiser

För att du skall kunna få notiser till din telefon måste vi spara en speciell ”nyckel” som identifierar din telefon, denna får vi från Apple eller Google. Denna nyckel går inte på något sätt att använda för att identifiera just dig personligen, utan den kan ändras när som helst.

Informationen sparas på din Bridge och skickas endast till oss varje gång du vill skicka en notis, när vi får informationen om att du vill skicka en notis skickar vi vidare detta till antingen Apple eller Google för att de sedan skall kunna leverera notisen.

SMS

I Nexa Bridge X är det möjligt att få ett SMS till utvalda kontakter vid specifika larm, när ett vattenlarm detekterar vatten eller när en brandvarnare detekterar rök. Dina kontakter (namn och telefonnummer) ligger lokalt på din Nexa Bridge X men varje gång ett SMS skickas iväg går detta via våra servrar och vidare ut till telefonen. Vi sparar varken text eller telefonnummer när SMSet skickas utan vi håller endast koll på antalet SMS din Nexa Bridge X har skickat. Detta återställs den 1a varje månad.

Tillägg

Med Nexa Bridge X kan du kontrollera dina mottagare men också andra saker, exempelvis Sonos-högtalare eller Philips Hue-lampor. Detta görs via något som kallas tillägg. För att veta vilka tillägg som är populärast för vi statistik på detta. Denna informationen (vilka tillägg som är installerade) skickas från din Nexa Bridge X varje natt.

Din e-post

När du registrerade din Nexa Bridge angav du en e-postadress. Denna kan vi ibland använda för att skicka ut information om just din Bridge. När det finns tillgängliga uppdateringar, om det är något fel på den eller liknande. Du kommer inte att få några andra nyhetsbrev från oss än om just din Nexa Bridge.

Webbsidor

Varje gång du besöker några av våra webbsidor sparar vi lite information om dig, här nedanför har vi klargjort vad vi sparar och varför vi sparar det.
Sessioncookies

Tas bort efter varje besök

Dessa gör att du kan utföra vissa grundläggande funktioner på våra webbplatser, till exempel genom att behålla inloggningsuppgifter för sessionen eller en transaktion. De hjälper också till att minimera behovet av att överföra information över Internet. De lagras inte på din dator och de försvinner när du avslutar din webbläsarsession.

Permanenta cookies

Finns kvar efter flera besök på våra webbplatser

Dessa gör det möjligt för oss att känna igen återkommande besökare till webbplatsen. Genom att matcha en anonym, slumpmässigt genererad identifierare kan vi registrera information om hur du kom till webbplatsen, vilka sidor du besöker, alternativ som du väljer och hur du navigerar på webbplatsen. Genom att övervaka denna information kan vi göra förbättringar på våra webbplatser och genom att kombinera den med annan information vi har om dig kan vi anpassa innehållet åt dig när du kommer tillbaka.

Tredjepartscookies

Används av våra godkända affärspartners

Google Analytics – Detta är en webbanalystjänst som tillhandahålls av Google så att vi kan känna igen återkommande besökare till webbplatsen. Genom att matcha en anonym, slumpmässigt genererad identifierare kan vi registrera information om hur du kom till webbplatsen, vilka sidor du besöker, alternativ som du väljer och hur du navigerar på webbplatsen. Genom att övervaka denna information kan vi göra förbättringar på våra webbplatser. Google förbehåller sig också rätten till de insamlade uppgifterna.

Nyhetsbrev

Om du har skrivit upp dig på vårt nyhetsbrev kommer vi ibland skicka ut nyheter som relaterar till NEXA, detta kan exempelvis röra sig om nyheter, generell information, om din Nexa Bridge, m.m. Vi delar inte denna informationen med någon.

Support

NEXA använder tredjepartstjänsten Zendesk för att hantera supportärenden. Zendesk följer GDPR-reglerna och om du vill läsa mer om hur de hanterar GDPR kan du göra det här. Om du vill att vi raderar ditt konto och ärenden hos Zendesk kan du kontakta oss via vår hjälpsida.

Nexa Smart Hub

Första gången du sätter upp din Smart Hub skickar vi serienumret till våra servrar. Vi sparar detta samt tiden för första installationen.

All data som hör till Nexa Smart Hub ligger lokalt på din telefon fram till dess att du väljer att synkronisera din data. Detta laddas då upp till våra servrar och sparas där. Datan ändras inte förrän nästa gång du väljer att synkronisera.

Datan som synkroniseras är allt som rör dina saker samt timers. Bland annat ID, namn, ikoner, vilken starttid, sluttid, saker i en timer, m.m. Allt för att vi ska kunna återställa det vid ett senare tillfälle.

Om du av någon anledning vill radera den data vi har för din Nexa Smart Hub kan du kontakta oss via support@nexa.se.